Hoe zorg je dat collega’s weten wat er speelt op het werk nu thuiswerken meer gemeengoed is geworden? Ons antwoord: SIM Open Social dat net is genomineerd voor de Splash Awards 2021.

Op afstand met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen kan goed via sociale intranetten en mogelijkheden om online community’s te bouwen. Speciaal hiervoor hebben we SIM Open Social voor overheden ontwikkeld. Dit Drupal-based platform is laagdrempelig en makkelijk in gebruik. Jij en je collega’s hoeven niets meer te missen over project a of ontwikkeling b. Zie je een item dat interessant kan zijn voor jouw collega’s? Even taggen en ze krijgen een melding.

Wat is het voordeel van SIM Open social?

Het maakt informatie eenvoudig beschikbaar. Het werkt met themapagina’s waaraan je alle relevante groepen kunt koppelen. Daardoor heb je meer overzicht en kun je gemakkelijk een onderwerp volgen. Het is heel toegankelijk. Een gemiddelde collega zal eerder door een website kijken, dan gaan bladeren in de mappenstructuur van Sharepoint om te zien of er nog een nieuw project is. Daarnaast is samenwerken aan een document ook mogelijk met de Office 365-koppeling die we nu gaan implementeren. Hiermee komen sociaal en zakelijk samenwerken bij elkaar.

Verder zijn er verschillende extensies die de functies van je platform verruimen als sociaal intranet en als participatieplatform. Zo kun je de omgeving gemakkelijk aanpassen aan je doelgroep. En er komt nog meer aan, want we blijven ontwikkelen.

Wie gingen je voor?

Van gemeenten, waterschappen, belastingdienst tot regionale samenwerkingsverbanden in het sociaal domein… In anderhalf jaar tijd hebben we nu meer dan 20 overheden die gebruik maken van deze basis. Daarnaast lopen er nog diverse projecten om overheden aan elkaar te koppelen. Maar ook sociale diensten met daaronder diverse professionele uitvoeringsorganisaties worden samengebracht op een online platform om kennis en ervaringen te delen. Daarnaast is een initiatief voor een open source community vrijBRP gestart.

Succesvolle community

B3W, Begeleidingsdienst voor Betere Bodem en Waterkwaliteit, is een mooi voorbeeld waarbij SIM Open Social als community platform wordt ingezet. Veetelers en landbouwers uit Vlaanderen kunnen via SIM Open Social kennis en informatie open en transparant met elkaar delen, ze kunnen inschrijven op (online) kennissessies én bovendien elkaar vinden voor specifieke vragen. Een doelgroep die lastig online te krijgen is, heeft zich rondom het onderwerp mest en bemesten met bijbehorende stikstofproblematieken inmiddels breed verzameld om diverse discussies te voeren rondom dit onderwerp. De resultaten zijn uitmuntend te noemen:

·       Meer dan 650 geregistreerde leden in het eerste half jaar na livegang

·       4.626 unieke bezoeken die samen zorgen voor 21.949 unieke weergaven

·       4,6 acties per bezoek, waarbij er 1.513 unieke bezoeken waren op de evenementenpagina.

Naast de implementatie van SIM Open Social hebben we B3W opgeleid in hoe een social community op te zetten, te voeden en interactie aan te jagen om dit resultaat te bereiken.

Aangepast aan overheidseisen

Niet onbelangrijk is ook dat SIM Open Social voldoet aan de veiligheidseisen voor overheden. We hebben IP-restrictie, twee-weg-verificatie en aansluiting op Active Directory (SAML én Azure) toegevoegd. Ook op het gebied van de toegankelijkheidseisen voor overheden wordt SIM Open Social aangepast. De basis is dus goed op orde. SIM Open Social is natuurlijk niet voor niets genomineerd voor de Splash Awards, categorie Government.

Nieuwsgierig geworden wat SIM Open Social jouw organisatie kan brengen? We vertellen het graag. Neem contact met ons op

digitale dienstverlening overheden