Wat is er allemaal als het gaat om online websites in je organisatie? Het is de eerste vraag die in het webinar ‘de route door ons online landschap’ aan ons wordt gesteld. We denken even na en er schieten een aantal websites door ons hoofd. Maar hoe langer we nadenken, hoe groter het aantal wordt. En zijn ze dat wel allemaal? We kijken peinzend uit het raam. Het blijkt helemaal geen makkelijke vraag.

Een bekende situatie voor veel organisaties. Ze hebben geen totaaloverzicht. Je moet inzicht krijgen in je hele online landschap om bijvoorbeeld goed te kunnen adviseren over de stappen die de organisatie moet maken voor toegankelijkheid. Maar waar begin je dan? SIM en Digital Insights Platform (DIP) stippelden de reis voor ons uit.

Toegankelijkheid: simpel toch?

Naast willen dat iedereen gebruik kan maken van je website, is het ook wettelijk vastgelegd in het Tijdelijk Besluit Toegankelijkheid. Daarin staat dat websites van overheden moeten voldoen aan een set van toegankelijkheidseisen. Elke overheidswebsite moet een toegankelijkheidsverklaring hebben. Dat begint met inventariseren en kwalificeren; wat is de status op het gebied van toegankelijkheid en is er een toegankelijkheidsverklaring?

Heb je bijvoorbeeld nog geen toetsing gedaan, dan moet je toch een toegankelijkheidsverklaring invullen. De uitslag die je dan krijgt is automatisch dat je website nog niet voldoet. Na die inventarisering en toetsing kun je kijken wat je moet doen om de websites toegankelijk te maken. Klinkt simpel toch? Helaas is de praktijk iets complexer en werkt het stappenplan van de overheid niet altijd.

Inzicht met de juiste bril op

Inventariseren van alle websites met alleen de bril voor toegankelijkheid op, is te kort door de bocht. Dan kun je constateren dat een website niet voldoet, maar op welke vlakken voldoet de site niet? Hoe zijn de prestaties? En welke stappen moeten worden genomen om de site wel toegankelijk te maken? Wat zijn de kosten? Is er budget voor? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor die website? Adviseren en beslissen over toegankelijkheid gebeurt volgens ons dus altijd binnen een context. Dat gaat bijvoorbeeld over:

  • Doel van de website
  • Beveiliging en privacy
  • Leverancier
  • Contractduur
  • Kosten
  • Gebruik
  • Omvang van de website (aantal pagina’s, paginatypes, e.d)
  • CMS-gebruikers (toegankelijke teksten e.d.)

En bij díe inventarisatie kan Digital Insights Platform veel voor je betekenen. Deze tips helpen je alvast op weg.

  • Check of er een (actuele) lijst van websites is en vul deze aan.
  • Overleg met collega’s die betrokken zijn bij de totstandkoming en het onderhoud van websites.
  • Doe een oproep via intranet om de lijst aan te vullen.
  • Zoek via google of andere zoekmachine naar websites van je organisatie.

Stappenplan voor online landschap

Met de routekaart op zak kun je de reis door het online landschap van je organisatie beginnen. De handige Online landschap wizard helpt je organisatiebreed om alle stappen te doorlopen. Ook geeft het je extra informatie over wetgeving en keuzemogelijkheden als de wizard aangeeft dat je niet voldoet aan de wetgeving. In grote lijnen per website  gaat de route als volgt:

Aan het einde van de wizard krijg je een overzicht van de punten die nog moeten worden aangepakt om aan de wetgeving te voldoen. De informatie uit de wizard komt in DIP, die vervolgens wekelijks een aantal gegevens automatisch toetst, zodat je voortdurend een actueel overzicht hebt en houdt van je online landschap. Aan de hand van kleuren zie je in het dashboard direct waar actie nodig is.

Met Ons online landschap en DIP heb je een goed beeld en een compleet verhaal waarmee je vooruit kunt.

Bekijk het hele webinar terug.

Wil je meer weten?

Ben je klaar voor de reis door je online landschap? We vertellen er graag meer over.

Neem contact met ons op

SIM Design Sprint: van idee naar uitwerking in 2 dagen