De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Om inwoners goed te informeren is de verkiezingswebsite een gemakkelijk middel. Dankzij de nieuwe koppelingen kun je nog makkelijker, sneller actuele informatie delen met je inwoners. Wat zijn de voordelen? Hoe werkt het implementeren? Hoeveel tijd kost het je als gemeente? We hebben de meest gestelde vragen verzameld en voorzien van een antwoord.

1. Is de verkiezingswebsite toegankelijk?

Alle teksten die in de website zijn opgenomen zijn geschreven op B1-niveau en voldoen aan de WCAG 2.1 regels. De websitemodules van SIM, de druktemonitor en verkiezingsuitslagen zijn uiteraard ook ontwikkeld met toegankelijkheid als uitgangspunt.

2. Hoe ziet het plan van aanpak er uit?

We starten met een online meeting om het plan van aanpak met je te bespreken. Tijdens deze meeting neemt onze consultant je mee door de website: de content, de structuur en de functionaliteiten worden nader toegelicht. Ook bespreken we de specifieke wensen van jouw gemeente. Tot slot komt de planning aan bod.

Vervolgens gaat een consultant van SIM de website voor de gemeente klaarmaken. De huisstijlkleuren van de gemeente worden daarin meegenomen. Als de website klaar staat, nemen we deze met je door om te bepalen of het naar wens is.

3. Hoeveel tijd is de gemeente kwijt aan de implementatie van de verkiezingenwebsite?

De gemeente hoeft niets te doen voor de implementatie. De consultent van SIM zet de hele website klaar.

 

4. Kan ik zelf aanpassingen verwerken in de verkiezingenwebsite?

Ja, de gemeente is vrij om zelf aanpassingen te verwerken binnen de content. Als de medewerkers nog niet bekend zijn met de Drupal-omgeving van SIM, geeft de consultent kosteloos een training aan hen. De software is echter simpel in gebruik, een training is naar verwachting niet nodig.

5. Hoe lang duurt het voordat de website is geïmplementeerd?

De verkiezingensite kan direct worden geïmplementeerd en heeft een gemiddelde doorlooptijd van een week.

6. Hoe werkt de druktemonitor van de stemlocaties?

Voor gemeentes die beschikken over de MijnStembureau app van Procura, wordt kosteloos een koppeling gemaakt op de verkiezingswebsite. In de MijnStembureau app kan iedere gebruiker op de stemlocatie tijdens de dag de drukte doorgeven. Deze gegevens worden via een API-koppeling vervolgens automatisch op de website geplaatst. Hier hoeven andere medewerkers, zoals een webmaster, niets voor te doen.

7. Hoe werkt de koppeling met de verkiezingsuitslagen?

Naast de druktemonitor kan er ook een koppeling worden gemaakt met de MijnStembureau app voor de verkiezingsuitslagen. Zo kan bijvoorbeeld de voorzitter of een andere gebruiker de stemmen via de MijnStembureau app doorgeven. Deze uitslagen worden via de koppeling automatisch gepubliceerd op de website. Hier hoeven andere medewerkers, zoals een webmaster, niets voor te doen. Dit voorkomt dubbele handelingen en fouten.

8. Worden de uitslagen direct op de verkiezingswebsite gepubliceerd?

Nee, om te voorkomen dat de uitslagen voortijdig worden gepubliceerd beschikt de MijnStembureau app over een functie om de uitslagen definitief bekend te maken. Enkel dan zullen deze op de website worden gepubliceerd.

Staat je vraag er niet bij en wil je weten wat de mogelijkheden zijn van de verkiezingswebsite? We vertellen je er graag over, zodat jouw gemeente klaar is voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Neem contact met ons op