Gemeente Deurne koos ervoor om de nieuwe website te maken met SIMsite powered by Drupal. Het werd een mooie combinatie van maatwerk en gebruik maken van wat er beschikbaar is. Een uitdagend project waar heel positief op wordt gereageerd door inwoners en collega’s van de gemeente. 

De oude website was toe aan een nieuw jasje en een heldere structuur. Ook een aantal andere digitale diensten worden nog vernieuwd, zodat de gemeente gebruik kan maken van goed op elkaar afgestemde middelen. “We zijn bijvoorbeeld producten- en dienstencatalogus Felix aan het implementeren. Ook de interne informatie die het klantcontactcentrum zelf in Felix invoert, kan dan vanuit dezelfde bron worden gepubliceerd en gemonitord”, vertelt René Janssen, projectleider online dienstverlening bij gemeente Deurne.

Andere inzet toptaken

Voor de website was een goede structuur en eigen vormgeving belangrijk. René: “Om de vormgeving en structuur die wij voor ogen hadden te kunnen toepassen, moest een nieuw template worden gebouwd. Bij de toptaken op de homepage zie je bijvoorbeeld nog een blokje eronder staan. Dat kunnen we facultatief inzetten. Daardoor kunnen we de toptaken anders gebruiken. De afvalkalender is bijvoorbeeld een veel gezocht item. Dan wil je als bezoeker niet eerst naar afval gaan en daar verder zoeken naar de kalender. Wij zetten in dit geval de afvalkalender op de toptaak en in het balkje eronder kun je via de link naar ‘alles over afval’. Die indeling maakt het lekker overzichtelijk.”

Overzicht en duidelijkheid

Een andere aanpassing zit in het menu. Gemeente Deurne heeft ervoor gekozen om op de homepage geen indeling te maken in doelgroepen. Onder de button ‘menu’ zie je een volledig overzicht van onderwerpen. Die zijn wel gerangschikt per doelgroep. Ook hier is de beweegreden meer overzicht en duidelijkheid. Daarnaast is de vindbaarheid binnen de website verbeterd. René: “We krijgen enthousiaste reacties op de verbeterde zoekresultaten.”

Controle op vormgeving

Tot slot zijn er aanpassingen gedaan om een aantal stijlelementen zelf te kunnen aanpassen. René: “Wij willen zelf iets meer controle over de opmaak van bijvoorbeeld buttons en uitklapblokjes voor de eenduidigheid. Dat zit soms in kleine dingen, zoals de weergave van de lettergrootte. Met de aanpassing in de stijlelementen kunnen we dat verder finetunen. De templates die binnen SIMsite powered by Drupal beschikbaar zijn gebruiken we ook, bijvoorbeeld voor projecten of de verkiezingsinformatie. Er is veel mogelijk. En het CMS is gebruiksvriendelijk dankzij de eigen schil van SIM.”

Meer betrokkenheid

De website is goed ontvangen bij inwoners en collega’s. “We hebben bij de implementatie bewust gekozen om de content van de oude site niet automatisch over te zetten. De content is meteen geactualiseerd. Verdere verbeteringen en wensen verwerken we aan de hand van een piepsysteem. Dat werkt goed. We krijgen veel reacties vanuit de organisatie, en ook van inwoners. Er is meer betrokkenheid. Dit komt onder meer door de verbeterde structuur en de heldere vormgeving. En er zijn veel meer mogelijkheden om informatie aan te bieden. De grote uitdaging nu is zorgen dat we de afgesproken concepten bewaken.”

Open en eerlijk

René is erg te spreken over de aanpak van het project. Het werken met vaste projectdagen is prettig. De samenwerking verliep prima en de sfeer was goed. Bij gemeente Deurne houden we van openheid en eerlijkheid. Dat vonden we bij SIM. Als iets niet kon, kregen we direct feedback met een oplossing. Of ik nog een tip heb? Ja, voor andere gemeentes: neem Felix direct mee bij de ontwikkeling van een nieuwe website. Dat is van meerwaarde voor de content.”

Ook toe aan een nieuwe website voor jouw gemeente? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Dan kijken we samen naar het geschikte maatwerk voor jouw gemeente. 

Stel hier je vraag over SIMsite