Toegegeven; Ilse Heusinkveld  en Sylvia Breukink, webmasters bij de gemeente Bronckhorst, waren in eerste instantie ‘best eigenwijs’ toen SIM ze benaderde voor een SIMsearch optimalisatie sessie. “De vraag was of we de zoekresultaten van onze website wilden verbeteren, maar dat leek ons niet nodig omdat we daar al behoorlijk bewust en actief mee bezig zijn. Het verbaasde ons uiteindelijk dat er, ondanks onze kennis, toch nog zoveel resultaat te behalen viel.” Inmiddels reserveren ze zelfs regelmatig een hele dag voor zoekmachine optimalisatie. “Dat het nu zo concreet op onze agenda staat, is al winst.”

 

 Niet alleen een technisch trucje

Ook SIM consultant Lotte Westerlaken is erg te spreken over de aanpak van Ilse en Sylvia: ”Ze zijn in mijn ogen als webmaster al goed bezig. Ze denken over veel zaken na, hebben de website op orde en krijgen daar ook de ruimte voor binnen de organisatie. Het niveau voor dit zoekmachine optimalisatie project lag daarmee al wat hoger. Toch heb ik ze nog een aantal nieuwe dingen bijgebracht over hoe ze de zoekresultaten verbeteren. Ook hielden we een analyse van de top 10 zoekwoorden, waarmee we meteen een aantal praktische stappen konden zetten. Dat het nu een taak is waar ze regelmatig mee aan de slag blijven, vind ik super.” Kern van de SIMsearch optimalisatie is dat zoeken en vinden niet alleen een technisch trucje is, maar een wezenlijk onderdeel van de digitale strategie. “Periodiek analyseren en vervolgens verbeteringen doorvoeren, is essentieel om de dienstverlening op een hoog niveau te houden”, aldus Lotte.  

Sessies op locatie

Onlangs zijn daarom een aantal technische verbeteringen voor SIMsearch (de zoekmachine binnen SIMSite) doorgevoerd. Om dat kenbaar te maken bij klanten én ervoor te zorgen dat ze er zoveel mogelijk profijt van hebben, biedt SIM sessies aan waarbij een consultant op locatie met webmasters de mogelijkheden doorloopt. Die sessies bestaan uit een analyse van de website statistieken, toelichting van de inrichtingsmogelijkheden om zoeken en vinden te verbeteren, een persoonlijk advies inclusief de bijbehorende faciliteiten en een training om optimalisatie zelfstandig voort te zetten. De gemeente Bronckhorst was een van de eerste organisaties die de sessies aanging. Niet alleen nuttig, maar zeker ook ‘gezellig’, aldus Ilse en Sylvia. “We zijn in totaal drie dagen samen bezig geweest, waarbij we na elke dag huiswerk kregen en dat de volgende keer weer bespraken. De vraag was steeds bij elk zoekwoord; ‘wat denk je dat dit zoekwoord oplevert aan resultaten?’ Als je dan ziet wat er werkelijk aan resultaten terugkomt, is dat soms best verrassend.”  

'We moeten met bezoekers van de website meedenken’  
Ilse Heusinkveld  en Sylvia Breukink, webredactie gemeente Bronckhorst.

Eyeopeners

Interpretatie versus ervaring van de websitebezoeker dus. En daaruit bleken aardig wat eyeopeners. “Als je inhoudelijke kennis hebt, zoek je sneller met woorden gelijk aan de gemeentelijke diensten en producten. Maar bezoekers weten niet altijd precies hoe die diensten en producten heten, dus ze zoeken op heel andere woorden. We moeten dus met hen meedenken”, vertelt Sylvia. Ilse vult aan: “Bijvoorbeeld; een inwoner wil weten of hij een bouwvergunning nodig heeft voor een dakkapel. Hij zoekt echter niet op ‘bouwvergunning’, maar op ‘dakkapel’. Of wel op ‘bouwvergunning’, maar dan met een spel- of typefout. Of hij gebruikt een synoniem. Je wilt ervoor zorgen dat die inwoner dan toch op de juiste pagina terechtkomt. Dat kan door het toevoegen van trefwoorden aan de achterkant van de zoekmachine. Of het uitsluiten van pagina’s als zoekresultaat, zoals een overzichtspagina waarop nog doorgeklikt moet worden.”

Zoekwoorden zonder resultaten

Verder leerden Ilse en Sylvia veel van de uitleg over hoe een zoekmachine werkt. “Zoals hoe je relevante zoekresultaten opbouwt”, aldus Ilse. “Zo zijn er zoekwoorden die geen resultaten opleveren, omdat ze onderwerpen betreffen waarmee we als gemeente nog niet bekend zijn en die daarom ook niet op onze website voorkomen, maar waar wel vraag naar is bij inwoners. Bij ons kwam het woord ‘pelletkachel’ naar boven, waar een aantal keer achter elkaar op gezocht was. Dat blijkt een kachel te zijn waarin houtpellets verbrand worden en waarvoor subsidie verkrijgbaar is als je er je huis mee verwarmt. Samen met een vakspecialist hebben we bekeken wat we daarmee op de website kunnen. Echt een leermoment. Zo bekijken we wekelijks of zulke onbekende woorden gebruikt zijn binnen onze zoekmachine. En de top 10 zoekwoorden nemen we elk halfjaar onder de loep. Bovendien willen we de sessies met SIM om de twee of drie jaar opnieuw doorlopen, aan de hand van recente statistieken.”

Kennis meepikken

Dat het webteam van de gemeente Bronckhorst dit proces zo ambitieus oppakt, is volgens hen niet meer dan logisch. “Als gemeente heb je een monopoly positie. Inwoners kunnen immers niet kiezen waar ze aankloppen voor deze dienstverlening. Daarom moeten we onze stinkende best doen om ze zo goed mogelijk te helpen.” Die instelling leverde Bronckhorst in 2018 al een 100% score op met betrekking tot burgerproducten (76% landelijk) en een 83% score bij producten voor ondernemers (63% landelijk, zie www.waarstaatjegemeente.nl(externe link) voor meer informatie). Om voorop te blijven lopen, kiezen ze bewust voor een partner als SIM op softwaregebied. “Het is een groot voordeel dat SIM goed thuis is in overheidsland. Ze zitten dichtbij het vuur in Den Haag, weten wat er speelt en waar je als gemeente aan moet voldoen. Van die kennis pikken we graag een graantje mee.”   

Van jouw zoekmachine een held maken?

Ga aan de slag met SIMsearch optimalisatie

In drie dagen leer jij alle ins en outs op het gebied van de interne zoekmachine.  De SIMconsultant laat je niet alleen zien hoe je een zoekmachine goed inricht, maar geeft je ook de tools om dit in de toekomst zelf te kunnen doen.

Highlights:

  • Persoonlijke begeleiding bij het optimaliseren en inrichten van de zoekmachine;
  • Leer hoe jij de bezoekers van de website nog beter kunt bedienen;
  • Uiteindelijk heb jij de tools en methode in handen om zelf de zoekmachine (en daarmee de digitale dienstverlening van jouw organisatie) periodiek te verbeteren!

Meer weten?

Ben je benieuwd naar een SIMsearch optimalisatie traject? 

Download de factsheet