In het dagelijks leven ben je verbonden met verschillende community's. Van sommige ben je je misschien niet eens zo zeer bewust. Denk bijvoorbeeld aan de plaats waar je woont, je leeftijdsgroep of een sportvereniging waar je bij aangesloten bent. Ook binnen het bedrijfsleven heeft een community een grote meerwaarde. 

De manier waarop we in de moderne wereld werken is volledig veranderd. Steeds meer technologieën zijn in opkomst met als doel om het werk vooral gemakkelijker te maken. Veel organisaties werken nu op deze manieren: 

  • Er is een ongelooflijke verschuiving geweest naar cloud gebaseerde services.
  • We leven in de cloud en als je dat niet doet, is het tijd dat je dat doet.
  • We werken flexibeler.
  • We hoeven niet aan het bureau gebonden te zijn.
  • We werken altijd en overal

Op de hoogte blijven?

In onze nieuwsbrief delen we het laatste nieuws, klantcases en andere handige tips rondom online dienstverlening van lokale overheden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

 "Een community wordt bijeengehouden door gedeeld belang en respect voor andere leden."

Transparantie

Interne hiërarchieën worden afgevlakt. Elke medewerker kan communiceren met iemand anders binnen de organisatie, ongeacht de anciënniteit. Informatie wordt geopend in plaats van vergrendeld. We verwachten ook direct informatie te kunnen vinden. We willen contact kunnen maken met experts of collega's. Zelfs als we Karin niet hebben ontmoet van een andere afdeling moeten we een zinvolle relatie kunnen hebben. We willen nergens meer op wachten. Transparantie is erg belangrijk. Ons gedrag op het werk verandert. Informatie en ideeën delen, snel mensen en informatie kunnen vinden en samenwerken zijn de nieuwe normen. Een van de belangrijkste verschuivingen in de mentaliteit van de werknemer is dat werk zinvol moet zijn. Alleen een loon verdienen, is niet meer genoeg, vooral voor Millennials die tegenwoordig meer dan de helft van het personeelsbestand uitmaken. Deze manier van werken werd voornamelijk gebruikt bij zeer innovatieve en slimme organisaties. Nu is deze sterk samenwerkende manier van werken de nieuwe norm, ongeacht de omvang of omzet van de organisatie.

"Deze manier van werken en denken bestond tien jaar geleden niet."

Hoe gaan we verder als alles is veranderd?

Er is goed nieuws. Als al het bovenstaande afschrikwekkend of uitdagend klinkt, wees dan niet bang. Community-oplossingen kunnen de eerste stap zijn om de organisatie naar de toekomst te brengen. Je maakt deel uit van gemeenschappen in de echte wereld en je hebt erkend dat de manier van werken is veranderd. Door deze twee ideeën samen te brengen, kunt je de organisatie ervan overtuigen dat er een online community nodig is. Met een online community heb je eenvoudig toegang tot zinvolle interacties: je kunt je mening delen en laten valideren en je kunt leren van andere collega's. Daarnaast vervult het de primaire behoefte van een persoon om zich geaccepteerd en verbonden te voelen met collega's en de organisatie. 

De voordelen van een online community: 

  • Een makkelijke manier om collega's met elkaar in contact te laten komen
  • Doordat er dialoog tussen collega's ontstaat creëren zij sneller oplossingen binnen de organisatie
  • De organisatie zal floreren omdat je de werkplek moderniseert
  • Privacy is nu belangrijker dan ooit: openbare groepen op reguliere netwerksites beknibbelen niet wanneer ze gegevens privé houden
  • De community genereert verkeer naar de website
  • Sommige collega's kunnen als 'thought leaders' ingezet worden door het delen van interessante informatie
  • Verbetert de medewerkerstevredenheid
  • Doorbreekt barrières van tijd, locatie en geld
  • Actuele informatie voor collega's beschikbaar
  • De kloof tussen buitendienst medewerkers en kantoorpersoneel heeft een plek om verbinding te maken

Bovenal bevorderen online community's betere en een meer open communicatie. Het centraliseert ook alle communicatie, en in plaats van dat verschillende antwoorden door verschillende mensen worden voorbereid, kunnen deskundige en geloofwaardige personen vragen van de community beantwoorden. Daarnaast kunnen zij ook zelfregulerend zijn en worden berichten gecontroleerd door een aangestelde community manager. Het gebruik van community-software kan communicatieproblemen oplossen. Haal de nadruk van communicatie weg van e-mail, nieuwsbrieven en af ​​en toe een zakelijke update. Met een online community kun je een persoonlijkere vorm van communicatie creëren. 

Benieuwd hoe ons sociaal intranet hierbij kan helpen?

Tijdens een online demo kun je op een laagdrempelige manier kennis maken met onze nieuwe Drupal oplossing; SIM Open Social. Wij laten je de graag de functionaliteiten zien en daarnaast heb je de kans om vragen te stellen. Uiteraard zijn hierbij andere collega's ook van harte welkom!

Download de brochure

Lees meer over onze Social Intranet oplossing

  • SIM Open Social speelt in op vraag naar interactie op intranet

    Vandaag de dag willen veel klanten minimaal mogelijkheden voor interactie, kennis delen, groepen en een makkelijke manier om elkaar te vinden in hun intranetomgeving. Met SIM Open Social hebben wij een laagdrempelige, makkelijk te implementeren intranetomgeving voor klanten in huis.

  • Gemeente Noordwijk ‘gooit’ intranet open met SIM Open Social

    Het intranet van Gemeente Noordwijk was aan vervanging toe. Het was te statisch. Ook moest er een makkelijk te gebruiken smoelenboek komen waarbij je iemand goed en snel kunt vinden op expertise. Na de demo van SIM Open Social was de gemeente enthousiast. Het werd een implementatie waarbij de grenzen van het platform werden opgezocht.

  • De kracht van een community

    Je ziet op intranet een verslag met foto’s voorbij komen over een workshop van het projectteam omgevingswet. Later kom je een van de collega’s uit dat team tegen. Zij praat je even bij over de resultaten van de workshop. Jouw expertise over organisatieverandering blijkt nu nodig, dus jullie spreken af dat je de volgende keer aansluit. En dat door dat ene bericht.