Eline van Lieshout, projectmanager, aan het woord.

Herken jij de situatie dat je een gaaf idee bedenkt, maar het op de plank blijft liggen? Heb je wel eens in een projectgroep gezeten waarbij jullie oplossing niet aansloeg bij de eindgebruiker? Of loopt je organisatie vast bij het oplossen van een probleem door de complexiteit ervan?

Voor deze uitdagingen wordt steeds vaker een Design Sprint georganiseerd. Wat is dat nou? En waarom zou dit wel de oplossing zijn? Dat vertel ik je hier in een notendop.

Wat is een Design Sprint?

De Design Sprint komt oorspronkelijk uit de ontwerpwereld. Het idee erachter is om van probleem naar oplossing te komen op een efficiënte manier. Het is een intensieve reeks van workshops, ontworpen om creativiteit in organisaties los te maken. Traditioneel duurt zo’n sprint 5 dagen, maar het kan ook korter.

Eindgebruiker als vertrekpunt

Belangrijk is dat de eindgebruiker het vertrekpunt is, ten slotte ga je op zoek naar een oplossing die werkt voor hem of haar. Klinkt logisch, maar nog te vaak worden andere vertrekpunten gekozen. De kans dat dit een oplossing oplevert die achteraf niet blijkt aan te sluiten bij de behoeften van de eindgebruiker is daarbij groot. Zonde van de inspanning en de ingezette middelen!

Naast de eindgebruiker is het belangrijk om de uitdaging vanuit meerdere invalshoeken te bekijken. Al is de mens het uitgangspunt, er is  ook oog voor techniek en commercie in Design Sprints. De werkvormen zorgen ervoor dat alle behoeftes worden behandeld; de mens, de techniek en het zakelijke rendement. Door de combinatie van inhoud (multidisciplinair team) en het proces (Design Sprint) kom je tot een goed overwogen oplossing. Vaak ligt deze niet voor de hand, soms wel. In dit laatste geval is het vooral interessant dat er een draagvlak is gecreëerd. Daarnaast ligt er in korte tijd een uitgewerkte oplossing klaar om met de eindgebruikers te toetsen.

Hoe ziet een Design Sprint eruit?

De sprint wordt met een multidisciplinair team doorlopen, zodat iedereen zijn eigen specialisme meeneemt en inbrengt. Dit zorgt voor wrijving, maar verhoogt de kwaliteit enorm. De sprint bestaat uit verschillende werkvormen waar je als groep letterlijk doorheen sprint. Hierbij doorloop je samen verschillende fases: discover, define, develop en deliver.

Zoals je ziet in de afbeelding begint de sprint bij ’discover’. Als team wil je zoveel mogelijk over de uitdaging leren, zodat alle informatie op tafel ligt. Vervolgens is het de uitdaging om met elkaar de ontwerpvraag scherp te krijgen, waarmee je in de volgende fases gaat werken (define).

Innovatieve ideeën komen vaak uit creatieve en op eerste oog onrealistische ideeën, niet uit de logische. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk ideeën te bedenken, ook al lijken ze in eerste instantie niet te werken (develop). Om vanuit al die ideeën tot één concreet idee te komen ga je met de groep snijden en plakken in de ideeën. Stap voor stap komen jullie zo samen tot één gekozen eindconcept (deliver).

Hoe ziet de oplossing eruit?

De oplossing kan van alles zijn, van een niet-digitale oplossing tot aan een compleet nieuw platform en alles daartussen. Het enige wat je vooraf weet, is dat het moet passen binnen de gestelde scope en dat de oplossing getoetst moet kunnen worden (valideerbaar) met de eindgebruikers. Je wilt tenslotte weten of het probleem opgelost wordt door het concept. Het concept wordt uitgewerkt in een prototype. Dit prototype is visueel en kun je presenteren aan alle belanghebbenden.

Begeleiding: de facilitator en de prototyper

De Design Sprint wordt door een facilitator begeleid. Hij/zij zorgt ervoor dat het multidisciplinaire team zich alleen op de inhoud hoeft te richten. De facilitator bereidt de sprint met verschillende werkvormen voor. Tijdens de sprint bewaakt hij/zij de voortgang van het proces. Denk aan tijdbewaking, energiemanagement, groepsdynamica en de kwaliteit van de workshopresultaten. De facilitator is onafhankelijk en denkt dus niet mee over de inhoud!

Een andere belangrijke begeleider is de prototyper. Hij/zij kijkt aan de zijlijn van de sprint mee en haalt informatie op. Vervolgens maakt hij/zij een visuele vertaling van jullie eindconcept naar het prototype

Bekijk een SIM Design Sprint in de praktijk! 

TIP!

Kijk terug op jouw laatste project aan de hand van onderstaande vragen om erachter te komen hoe jullie projecten uitvoeren.

  • Wat zou je een volgende keer niet meer doen (Drop)?
  • Wat zou je een volgende keer toevoegen aan het project (Add)?
  • Wat zou je weer zo doen (Keep)?
  • Wat zou je de volgende keer willen verbeteren (Improve)?

Wil je meer weten?

Wil je aan de slag met een Design Sprint, neem contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Neem contact met ons op