Op 3 juli 2019 viel ik, Gineke Hoogendoorn, met mijn neus in de boter. 

Als kersverse product owner van het SIM klantcontactsysteem (SIMkcs) stond de klantendag van deze oplossing op het programma. Gemeente Beverwijk, die samen met gemeente Veere de eerste was die het KCS in gebruik nam in hun klantcontactcentrum (KCC), was gastheer. Wat een mooie, leerzame dag werd dat!

Eén bron met eenduidige informatie

Zelf zijn we bij SIM natuurlijk trots op ons KCS. Het is een lichte applicatie zonder veel administratieve handelingen. Met deze oplossing kunnen medewerkers van een KCC vanuit één systeem alle vragen eenduidig beantwoorden zonder tientallen losse briefjes of andere programma's te raadplegen. Het systeem heeft veel mogelijkheden om het werk op een KCC of callcenter makkelijker overzichtelijker te maken doordat je vanuit één systeem alle inkomende vragen kunt beantwoorden. Bij SIM gebruiken wij het zélfs bij onze receptie om vragen van klanten snel te beantwoorden, telefoontjes door te verbinden of een terugbelnotitie te maken. Maar de beste ambassadeurs zijn natuurlijk onze klanten.

Kijkje in de praktijk

Ed Pronk, senior KCC bij gemeente Beverwijk, was direct enthousiast om de klantendag bij gemeente Beverwijk te organiseren. Als één van de pioniers van het KCS laat hij graag zien hoe het bij hen in de praktijk wordt ingezet. In samenwerking met mijn collega's Jaël Nanarjaïn en Jordy Klaassen was een afwisselend programma samengesteld: ervaringen uitwisselen, een rondleiding op het KCC van de gemeente, verbeterpunten en wensen voor de toekomst bespreken. Het zat er allemaal in. De vertegenwoordigers van zes gemeenten die het SIMkcs gebruiken deelden actief hun kennis en ervaring. Erg waardevol want dit helpt ons om onze oplossing te blijven optimaliseren. 

Op de hoogte blijven?

In onze nieuwsbrief delen we het laatste nieuws, klantcases en andere handige tips rondom online dienstverlening van lokale overheden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

formulieren optimaliseren overheid

Doorontwikkelen met de klant

Bij SIM hebben we een online community waar klanten kennis kunnen delen, maar er is niets leuker dan klanten echt bij elkaar brengen. Het is voor onszelf ook interessant om zo te kunnen zien wat er speelt en welke wensen er leven. Goede doorontwikkeling van het systeem kan alleen maar in samenwerking met de klant die zijn processen en praktijk kent als geen ander. Dit kwam mooi naar voren toen we praatten over enkele bugs. Die werden live bekeken door onze aanwezige developers en de klanten. Zo kregen ze veel inzicht in elkaars werk en de gevolgen van bepaalde handelingen. Het was voor onze klanten en developers heel waardevol om elkaar te ontmoeten. Het zorgt voor meer begrip in de materie. Meestal hebben ze vooral via mail en telefoon contact. Nu hebben ze ook een gezicht.

Concrete afspraken

Mijn gezicht is door deze dag ook meteen bij alle klanten bekend. Én ik heb hen goed leren kennen. Dat is erg prettig. Met een mooie wensenlijst, concrete afspraken over wat we gaan doen en een uitnodiging om aan te schuiven bij een stand-op van een gemeente ging ik nog enthousiaster dan ik al was weer naar huis. Net als onze klanten die besloten met: “Het was een hele goede dag”, “We hebben er veel uit kunnen halen” en “Wat een goede sfeer”.

SIMkcs

Onze oplossing SIMkcs (klantcontactsysteem) stelt organisaties in staat om te registreren, sturen en te versnellen in het klantcontact. Het uitgangspunt hierbij is zo veel mogelijk rendement door: hergebruik, slimme integratie en optimalisatie van bestaande middelen, kanalen en processen. Voor inwoners leidt dit tot een snelle en korte afhandeling van een vraag of verzoek aan de gemeente, met minimale verstrekking van persoonsgegevens. 

Zo biedt het SIMkcs de mogelijkheid voor KCC-medewerkers om:

  • Klantvragen deskundig te kunnen afhandelen; 
  • Gemakkelijk door te kunnen verbinden naar collega's; 
  • Op een snelle en overzichtelijke manier terugbelnotities achter te laten én te bewaken. 

Ben je benieuwd wat SIMkcs jouw organisatie kan bieden? Of heb je een vraag over het SIMkcs? Laat dan hieronder vrijblijvend je gegevens achter. Onze consultants helpen je graag. 

Wil jij weten waarom onze klanten trots zijn op deze oplossing?

Wil jij weten waarom onze klanten trots zijn op deze oplossing?Gineke kader blog
Ik laat je graag zien hoe het KCS werkt in de praktijk en wat deze lichte, maar slimme oplossing voor je kan doen.

Laat het me weten via onderstaand formulier. Ik denk graag met je mee.

~ Gineke Hoogendoorn

Meer weten over SIMkcs

Ben je benieuwd wat SIMkcs jouw organisatie kan bieden? Of heb je een vraag over het SIMkcs?

Neem contact met ons op

Lees meer over SIMkcs

  • Producten- en dienstencatalogus Felix zorgt voor betere hulp aan burgers van de gemeente Lingewaard

    Hoe kunnen we onze inwoners en bedrijven nog beter informeren over wat we te bieden hebben? Die vraag beantwoordde gemeente Lingewaard met de aanschaf van producten- en dienstencatalogus Felix.

  • Een tijdelijk klantcontactsysteem?

    Er zijn meer dingen “tijdelijk” dan we ons actief beseffen. Hoe vast is het aantal inwoners in Nederland? Precies, dit is slechts tijdelijk 17.579.091. Bovendien releasen wij iedere twee weken een nieuwe versie van ons product. Ook dat maakt software tijdelijk. En als laatste spreken wij natuurlijk ook geen contracten af tot in oneindigheid.

  • Checklist voor een geslaagd KCC

    Klanttevredenheid staat bij iedere organisatie hoog op de agenda. Ook bij de overheid. Een klantcontactcentrum maakt het mogelijk om de dienstverlening van de organisatie te verbeteren. Wij zetten vijf ingrediënten voor een geslaagd KCC voor je op een rij.