Het Bartiméus Fonds maakt zich sterk voor mensen die slechtziend of blind zijn, zodat zij alles uit het leven kunnen halen wat erin zit. Om dat voor elkaar te krijgen, zamelt SIM voor het Bartiméus Fonds geld in voor het innovatieve project 'blinde leerlingen op weg naar een mooie toekomst’.

Blinde leerlingen ‘op weg’ naar een mooie toekomst!

‘Eén gang is zo lastig te vinden.’
Sam Hageraats is zeer slechtziend, maar volgt een hbo-opleiding recht. Het gaat goed, hoewel het hem veel energie kost om de weg te vinden op de leslocaties. Een navigatie app zou een uitkomst zijn. ‘Zo’n app geeft mij meer rust, ik zou me beter kunnen concentreren op mijn studie.’

Nieuwe routes leren

‘In september ben ik met mijn opleiding begonnen,” vertelt Sam. “Ik volg les in twee gebouwen. Pas na een maand of vier kon ik daar de weg vinden. Dat was heel vermoeiend. Ik moest al wennen aan nieuwe vakken, nieuwe mensen, nieuwe stemmen. En dan moest ik ook nog nieuwe routes leren. Aan het begin van het studiejaar heb ik een persoonlijke rondleiding gekregen. Dat was fijn om de grote lijnen duidelijk te krijgen. Maar de details en mijn eigen oriëntatiepunten moet ik altijd zelf ontdekken.

Moeilijke momenten

Het leslokaal waar we ’s morgens beginnen, kan ik nu meestal zelf vinden. En daarna loop ik met medestudenten mee naar de volgende lessen. Maar moeilijke momenten zijn er nog steeds. Eén gang is zo lastig te vinden. Dan sta ik te twijfelen en moet ik het toch weer vragen. Dat kost me zoveel energie. Een navigatie app lijkt me heel fijn om erbij te hebben. Dan zou ik veel meer rust hebben. Met zo’n app was de start van het studiejaar voor mij veel makkelijker geweest.

Op de hoogte blijven?

In onze nieuwsbrief delen we het laatste nieuws, klantcases en andere handige tips rondom online dienstverlening van lokale overheden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

formulieren optimaliseren overheid

Waarom is het project ‘blinde leerlingen op weg naar een mooie toekomst’ nodig?

Medewerkers van Bartiméus komen veel in contact met slechtziende en blinde leerlingen die maar moeilijk hun weg kunnen vinden, letterlijk. Vooral bij de overstap van de middelbare school naar een vervolgopleiding (MBO, HBO of universiteit) zijn de problemen groot. Je moet het allemaal veel meer ‘zelf uitzoeken’. Maar hoe doe je dat als je (bijna) niets ziet. De grotere gebouwen, grote groepen studenten, grotere verscheidenheid aan onderwijsvormen (van hoorcolleges tot werkgroepen) en de steeds verschillende werkruimtes maken dat niet makkelijk. Gelukkig zijn er technische ontwikkelingen zodat het leven van iemand die blind of zeer slechtziend is, een stuk fijner én veiliger wordt. Om je weg te vinden wordt er op dit moment gewerkt aan een navigatie app op basis van augmented reality (AR). Het wordt al getest bij een aantal ambassadeurs tussen de 25-40 jaar in hun werkomgeving. Bartiméus wil binnen dit project de test graag uitbreiden onder schoolgaande jongeren.

Wat Bartiméus doet

Een enthousiaste projectgroep begint met het inventariseren van de problemen bij slechtziende en blinde studenten. Na deze inventarisatie stelt Bartiméus user stories op en maken ze een lijst met mogelijke oplossingen. Ze testen de mogelijke oplossingen waaronder de AR navigatie app. En na afloop maken ze een implementatieplan met aanbevelingen voor een aantal geselecteerde MBO, HBO en WO opleidingen. Bartiméus wil een concreet product opleveren wat leerlingen helpt bij het vinden van hun weg in schoolgebouwen. Dit project wordt december 2020 afgerond.

Bartiméus fonds

Vanaf de oprichting in 1915 realiseert Bartiméus projecten voor mensen met een visuele beperking. Het gaat altijd om projecten die niet door de overheid worden vergoed. Projecten van groot tot klein, zoals zorg- en onderwijsverbeteringen, computertoepassingen, wetenschappelijk onderzoek en (aangepaste) hulpmiddelen. Allemaal projecten gericht op de verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met een visuele beperking.
Hoewel er in 100 jaar heel veel is bereikt, blijft het werk voor mensen die blind of slechtziend zijn nog altijd hard nodig. SIM draagt hieraan bij door middel van verschillende acties. Zo wordt tijdens het klanttevredenheidsonderzoek in 2019 een bedrag per ingevulde enquête gedoneerd. 

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op

Meer lezen over toegankelijkheid