Nieuws

  • Webinar 'Het is tijd voor een afdeling Klantcontact en Interactie!'

    Veel gemeenten investeerden de afgelopen jaren stevig in de ontwikkeling van dienstverlening. In de vorm van toptaken-websites, slimme eFormulieren, de oprichting van een klantcontactcentrum, het organiseren van webcare, etc. Tegelijkertijd is de informatiehuishouding goed op orde gebracht met basisregistraties en zaaksystemen. De basis staat, maar zijn de prestaties nu echt al verbeterd?

    Lees verder
  • SIM sluit Voorschoten en Wassenaar als eerste gemeenten aan op eIDAS

    Om de digitale grenzen binnen Europa weg te nemen, heeft het Europees parlement in 2014 de eIDAS verordening aangenomen. eIDAS staat voor ‘Electronic Identification and Trust Services for electronic transactions in the Internal Market’. Met eIDAS wordt het in de toekomst voor alle burgers en bedrijven binnen Europa mogelijk om op digitale wijze zaken te doen met overheden, op basis van hun eID, in Nederland zijn dat op dit moment DigiD en eHerkenning. De eIDAS oplossing, het grensoverschrijdend kunnen authentiseren, kan gebruikt worden door Nederlanders wonend in andere EU-lidstaten, inwoners van EU-lidstaten wonend in Nederland en inwoners van andere EU-lidstaten.

    Lees verder
  • Van SIMbri naar SIMbestuur

    SIMbestuur

    SIMgroep introduceert SIMbestuur als opvolger van SIMbri. De hoeveelheid en de complexiteit van het raadswerk is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. SIM ondersteunt dit proces al jaren met SIMbri, RaadDigitaal en SIMwebcast. Om de uitdagingen van vandaag goed aan te kunnen introduceert SIM de opvolger van SIMbri: SIMbestuur.

    Lees verder
  • Lokale overheid moet werken aan vertrouwen

    De gewone man heeft bijna geen vertrouwen meer in de politiek. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Hart van Nederland in januari 2017. Het gat tussen politiek en inwoners lijkt daarmee groter dan ooit. Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd denken dat een belangrijk deel van de oplossing bij lokale overheden ligt: zij moeten hun dienstverlening, communicatie en participatiemogelijkheden verweven. En dat kan in een afdeling Klantcontact & Interactie. Alleen dan komen inwoners en de lokale overheid weer dichter bij elkaar. en kan het vertrouwen in die overheid weer gaan groeien.

    Lees verder
  • De kunst van het schreeuwen of het verbinden

    Nee is in de mode. Net als ‘Ik ben tegen’. Het lijkt erop dat Nee zeggen zo veel gemakkelijker is dan Ja. Als je Ja zegt ben je het met een voorstel eens. Door Nee te zeggen ben je tegen, veelal zonder dat je een alternatief hoeft aan te dragen. Recente nationale, Europese en ook wereldwijde verkiezingen en referenda laten dat zien. De kunst lijkt vooral heel hard Nee te roepen, daarmee win je. Maar komen we daar met zijn allen ook verder mee? Ook in mijn wereld zie ik meer polarisatie en minder verbinding. Volgens mij zouden we dat anders kunnen doen.  Ik heb de stellige overtuiging dat we meer bereiken met nuance en verbinding. Daarom zoeken wij ambassadeurs.

    Lees verder