Nieuws

  • Beverwijk en Veere aan de slag met SIMkcs

    De gemeente Beverwijk en Veere zijn de afgelopen periode begonnen met SIMkcs, de nieuwe klantcontact oplossing van SIMgroep. Beide organisaties zijn al betrokken bij de eerste ideevorming en zijn nu ook actief in de testfase, zodat het systeem op korte termijn in productie kan worden genomen.

    Lees verder
  • SIMgroep en Gemeente Huizen sluiten samenwerkingsovereenkomst

    SIMgroep en Gemeente Huizen sluiten samenwerkingsovereenkomst

    Op maandag 16 oktober heeft de Gemeente Huizen, als eerste gemeente van Nederland, een samenwerkingsovereenkomst gesloten met SIMgroep; dé marktleider op het gebied van frontoffice oplossingen voor de e-overheid. De aanleiding hiervoor zijn de alsmaar hoger wordende verwachtingen op het gebied van digitale dienstverlening. Niet alleen door burgers en bedrijven, maar ook vanuit de overheid die de digitale dienstverlening hoog op de agenda heeft staan. Daarnaast is het verbeteren van de online dienstverlening de doelstelling die de gemeente Huizen zichzelf heeft opgelegd om aan die verwachtingen te kunnen voldoen.

    Lees verder
  • Case eIDAS: Doet uw gemeente al zaken binnen de EU?

    Om aan de Europese wet- en regelgeving te blijven voldoen, zijn alle Nederlandse overheidsorganisaties verplicht om vóór 18 september 2018 eIDAS-proof zijn. Vanuit SIMgroep hebben we eIDAS al in een vroeg tijdig stadium omarmt om zo onze klanten de mogelijkheid te geven hiermee aan de slag te gaan en snel de eerste ervaringen op te kunnen doen. Inmiddels hebben we reeds voor 34 gemeenten de eIDAS authenticatie ingericht en zijn de eerste ervaringen positief.

    Lees verder
  • Aanbestedingen-stress in het zomerreces

    Elke zomer zie ik het opnieuw. Een groot aantal aanbestedingen die op de mat valt. Dit jaar was dat niet anders. En ja, dat geeft bij ons een behoorlijk gestress. Want niet alleen bij de lokale overheid is het reces, dat geldt bij ons natuurlijk evenzeer. De stress van aanbestedingen heeft voor mij eigenlijk nog een fundamentelere laag. Ik heb vaak het gevoel dat we elkaar onnodig heel moeilijk maken, en dat dit de kwaliteit van dienstverlening aan burgers en bedrijven uiteindelijk zeker niet ten goede komt.

    Lees verder
  • SIMgroep partner van Cascadis

    SIMgroep heeft besloten de samenwerking met Cascadis een structureel karakter te geven. De marktleider in Nederland op het gebied van front- en midoffice oplossingen is nu partner van de beroepsvereniging. Op 14 juni hebben Robert van Vliet (bestuursvoorzitter Cascadis) en Frank van de Vinne (Commercieel directeur SIMgroep) het contract getekend.

    Lees verder
  • SIMgroep steunt jarige Leprastichting

    De Leprastichting bestaat dit jaar 50 jaar en dat werd op woensdag 29 maart gevierd met een inspirerend debat over idealen. SIMgroep is via het Nederlands Burgemeesters Elftal (NBE) inmiddels al de nodige jaren verbonden als donateur van deze stichting. De afgelopen jaren heeft het NBE al een flink bedrag bij elkaar gevoetbald. Zij konden dan ook niet ontbreken op deze bijzonder dag.

    Lees verder
  • Webinar 'Het is tijd voor een afdeling Klantcontact en Interactie!'

    Veel gemeenten investeerden de afgelopen jaren stevig in de ontwikkeling van dienstverlening. In de vorm van toptaken-websites, slimme eFormulieren, de oprichting van een klantcontactcentrum, het organiseren van webcare, etc. Tegelijkertijd is de informatiehuishouding goed op orde gebracht met basisregistraties en zaaksystemen. De basis staat, maar zijn de prestaties nu echt al verbeterd?

    Lees verder
  • Blog: Dichtbij MijnOverheid – U bent aan zet!

    Begin deze maand was het weer in het nieuws. Burgers ondervinden problemen in het gebruik van MijnOverheid, de dienstverlening van overheden aan burgers staat onder druk. De Nationale ombudsman ontvangt steeds meer klachten over overheidsinstanties die digitaal berichten versturen. Daar waar we dus continu werken aan verbetering van de dienstverlening, lijken we er verder weg van te bewegen. Willen we dit doeltreffend oplossen, dan bent U aan zet. En wij doen met u mee.

    Lees verder
  • Blog: Leiderschap geeft resultaat!

    Frank van de Vinne

    Vanmorgen heb ik het regeerakkoord nog eens doorgelezen. Dat wil zeggen, de inleiding en de belangrijkste ICT paragraaf. En eigenlijk werd ik daar wel heel blij van. Voor mij geeft dit “Vertrouwen in de toekomst” wat ook het motto van dit akkoord is. Nederlanders zijn goed in muggenziften en zout op slakken leggen, het is allemaal niet goed en kan toch zoveel beter. Maar is dat nu ook zo? Ik lees toch vooral dat leiderschap voor resultaat zorgt. Leiderschap geeft resultaat, dat zie ik elke dag weer bij onze klanten.

    Lees verder
  • Gemeente Breda digitaliseert met succes periodieke inkomstenverklaring

    Binnen gemeente Breda wordt maandelijks aan circa 800 inwoners, die een uitkering ontvangen op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ, een formulier toegestuurd voor het opgeven van hun inkomsten en wijzigingen in uw leefsituatie.  Voor de betreffende inwoner is het essentieel dat dit proces eenvoudig en betrouwbaar verloopt omdat als niet wordt voldaan aan de informatieplicht dit gevolgen kan hebben voor zijn/haar uitkering.   

    Lees verder
  • Digitale toegang met Estse inlogmiddel in Wassenaar

    Nieuws van het eIDAS front! Het is vanaf nu mogelijk om met het Estse inlogmiddel ‘Digital Identity Card’ bij de gemeente Wassenaar in te loggen. Hierdoor worden publieke diensten, bijvoorbeeld het aanvragen van (parkeer)vergunningen, (geboorte)akten, uitkeringsspecificaties en subsidies, ook online toegankelijk voor burgers die beschikken over het Estse inlogmiddel. Een pilotproject van het Ministerie van Economische Zaken, gesubsidieerd door de Europese Commissie, maakt dit mogelijk.

    Lees verder
  • Webinar terugkijken: Maak kennis met OBI4wan!

    In dit webinar geven we een demo van OBI4wan. We laten zien wat de mogelijkheden zijn van de online media monitor; dagelijks webcaren, berichten publiceren op zowel Facebook, Twitter als op LinkedIn, en bijvoorbeeld het maken van omgevingsanalyses over onderwerpen die online spelen. Met name de toepassing van de monitor in het dagelijkse werk bij het team Communicatie of bij het KCC staat centraal.

    Lees verder
  • Lokale overheid moet werken aan vertrouwen

    De gewone man heeft bijna geen vertrouwen meer in de politiek. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Hart van Nederland in januari 2017. Het gat tussen politiek en inwoners lijkt daarmee groter dan ooit. Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd denken dat een belangrijk deel van de oplossing bij lokale overheden ligt: zij moeten hun dienstverlening, communicatie en participatiemogelijkheden verweven. En dat kan in een afdeling Klantcontact & Interactie. Alleen dan komen inwoners en de lokale overheid weer dichter bij elkaar. en kan het vertrouwen in die overheid weer gaan groeien.

    Lees verder