Nieuws

  • Is regeren ook vooruitzien?

    Met veel interesse heb ik het Rapport Evaluatie Nationaal Commissaris Digitale Overheid gelezen. Er staan interessante constateringen en aanbevelingen in. Vooral in deze formatieperiode is dat interessant, omdat wordt bepaald hoe de komende vier jaar de overheid wordt vormgegeven. Met alle plannen die op stapel staan – ook op het gebied van de eOverheid – moet echt tempo gemaakt worden. Leren vanuit het verleden, keuzes durven maken en daaraan vasthouden is daarvoor in mijn ogen essentieel. Dit geeft houvast en richting, voor alle partijen in ons ecosysteem. Maar gebeurt dat ook echt?

    Lees verder
  • Webinar terugkijken: Maak kennis met OBI4wan!

    In dit webinar geven we een demo van OBI4wan. We laten zien wat de mogelijkheden zijn van de online media monitor; dagelijks webcaren, berichten publiceren op zowel Facebook, Twitter als op LinkedIn, en bijvoorbeeld het maken van omgevingsanalyses over onderwerpen die online spelen. Met name de toepassing van de monitor in het dagelijkse werk bij het team Communicatie of bij het KCC staat centraal.

    Lees verder
  • Lokale overheid moet werken aan vertrouwen

    De gewone man heeft bijna geen vertrouwen meer in de politiek. Dat blijkt uit onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van Hart van Nederland in januari 2017. Het gat tussen politiek en inwoners lijkt daarmee groter dan ooit. Frank de Goede, David Kok en Ewoud de Voogd denken dat een belangrijk deel van de oplossing bij lokale overheden ligt: zij moeten hun dienstverlening, communicatie en participatiemogelijkheden verweven. En dat kan in een afdeling Klantcontact & Interactie. Alleen dan komen inwoners en de lokale overheid weer dichter bij elkaar. en kan het vertrouwen in die overheid weer gaan groeien.

    Lees verder
  • Webinar 'Het is tijd voor een afdeling Klantcontact en Interactie!'

    Veel gemeenten investeerden de afgelopen jaren stevig in de ontwikkeling van dienstverlening. In de vorm van toptaken-websites, slimme eFormulieren, de oprichting van een klantcontactcentrum, het organiseren van webcare, etc. Tegelijkertijd is de informatiehuishouding goed op orde gebracht met basisregistraties en zaaksystemen. De basis staat, maar zijn de prestaties nu echt al verbeterd?

    Lees verder
  • SIMgroep partner van Cascadis

    SIMgroep heeft besloten de samenwerking met Cascadis een structureel karakter te geven. De marktleider in Nederland op het gebied van front- en midoffice oplossingen is nu partner van de beroepsvereniging. Op 14 juni hebben Robert van Vliet (bestuursvoorzitter Cascadis) en Frank van de Vinne (Commercieel directeur SIMgroep) het contract getekend.

    Lees verder
  • SIMgroep steunt jarige Leprastichting

    De Leprastichting bestaat dit jaar 50 jaar en dat werd op woensdag 29 maart gevierd met een inspirerend debat over idealen. SIMgroep is via het Nederlands Burgemeesters Elftal (NBE) inmiddels al de nodige jaren verbonden als donateur van deze stichting. De afgelopen jaren heeft het NBE al een flink bedrag bij elkaar gevoetbald. Zij konden dan ook niet ontbreken op deze bijzonder dag.

    Lees verder
  • SIM sluit Voorschoten en Wassenaar als eerste gemeenten aan op eIDAS

    Om de digitale grenzen binnen Europa weg te nemen, heeft het Europees parlement in 2014 de eIDAS verordening aangenomen. eIDAS staat voor ‘Electronic Identification and Trust Services for electronic transactions in the Internal Market’. Met eIDAS wordt het in de toekomst voor alle burgers en bedrijven binnen Europa mogelijk om op digitale wijze zaken te doen met overheden, op basis van hun eID, in Nederland zijn dat op dit moment DigiD en eHerkenning. De eIDAS oplossing, het grensoverschrijdend kunnen authentiseren, kan gebruikt worden door Nederlanders wonend in andere EU-lidstaten, inwoners van EU-lidstaten wonend in Nederland en inwoners van andere EU-lidstaten.

    Lees verder