Wil je proactief op de hoogte blijven van nieuws op het gebied van online dienstverlening? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

  • Je zet je computer aan en logt in op de SIM portal. Vervolgens start je de SIM applicaties waarmee je werkt op. Handig zo’n single sign-on. Dat het inloggen gebeurt op een veilige manier die voldoet aan alle wet- en regelgeving waar de overheid mee te maken heeft, merk je niet. Het is wel een fijn idee! Jouw organisatie is met SIMiam volledig ‘in control’. Ruim 35 klanten van SIM ervaren dit al dagelijks zonder erbij na te denken. Straks weet elke klant niet beter dan dit.
  • Ken je dat? Er moet iets worden gedaan aan de waterleiding, dus gaat het trottoir open. Een ander moment moet er iets gebeuren aan de gasleiding. Weer het trottoir open. En daarna gaat het nog eens open want er wordt glasvezel aangelegd. Voor elke kabel moet er opnieuw worden gegraven. Iets soortgelijks kan je overkomen als je nieuwe online identificatiemiddelen moet toevoegen aan je systeem. Hoe kun je de mogelijkheden uitbreiden met garantie dat de data van je klanten veilig zijn en zonder dat je telkens opnieuw moet graven?
  • Iedere inwoner heeft het recht om te leven als ieder ander en mee te doen in de maatschappij. Gebruikmaken van de mogelijkheden die het internet, computers en smartphones ons bieden hoort daar natuurlijk bij. Juist daarom is het belangrijk dat digitale dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. Wij geven drie praktische tips om tekst voor jouw inwoners toegankelijk te maken.
  • Steeds vaker zien we dat burgers externe bureaus inschakelen om bezwaarschriften namens hen in te dienen tegen de gemeentelijke belastingen of de vastgestelde WOZ-waarde. Wat zij zich vaak niet realiseren is dat als het bezwaarschrift gegrond is, de gemeente wettelijk verplicht is om een onkostenvergoeding aan deze bureaus uit te betalen. Die onkostenvergoeding is zo hoog dat deze no-cure no-pay bureaus hiervan kunnen bestaan. De gemeente maakt op deze manier meer kosten en zal dit uiteindelijk weer moeten verrekenen in de belastingtarieven. Met als gevolg dat de aanslag uiteindelijk toch weer hoger wordt voor de burgers. En dan is de vraag: wat winnen we hier met z’n allen mee?
  • Bij wie komt dit niet bekend voor? Bij onze klanten zien we dat het verbeteren van digitale formulieren overal wel ergens op een 'to-do' lijstje staat. Iedereen weet dat dit belangrijk is. Ook omdat het één van de plekken is waar je direct de tevredenheid van de inwoners en ondernemers kunt verbeteren. Maar door tijdgebrek en gebrek aan inzicht blijft deze taak meestal onderaan het lijstje bungelen.
  • De vier waterschappen: Brabanse delta, Hollandse delta, de Dommel en Rivierenland en Het Waterschapshuis gingen tegelijk live met hun nieuwe websites onder begeleiding van SIM. Dit was de eerste stap in het traject om de digitale dienstverlening van deze waterschappen onder regie van Het Waterschapshuis te verbeteren.
  • “En dan, met een big bang, ineens 75 formulieren live. Dat was heel leuk!” Roy Berghout, informatiemanager bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp, is enthousiast over formulierengenerator SIMform. “Het proces dat de klant doorloopt, is veel gebruiksvriendelijker geworden. En het maken van formulieren is voor ons een stuk gemakkelijker geworden. Ik vind het echt een verbetering!” 
  • Het Bartiméus Fonds maakt zich sterk voor mensen die slechtziend of blind zijn, zodat zij alles uit het leven kunnen halen wat erin zit. Om dat voor elkaar te krijgen, zamelt SIM voor het Bartiméus Fonds geld in voor het innovatieve project 'blinde leerlingen op weg naar een mooie toekomst’.
  • Op 3 juli 2019 viel ik, Gineke Hoogendoorn, met mijn neus in de boter. 
    Als kersverse product owner van het SIM klantcontactsysteem(SIMkcs) stond de klantendag van deze oplossing op het programma. Gemeente Beverwijk, die samen met gemeente Veere de eerste was die het KCS in gebruik nam in hun klantcontactcentrum (KCC), was gastheer. Wat een mooie, leerzame dag werd dat!