Gemeente Roerdalen wilde een nieuwe citymarketingwebsite ontwikkelen. Deze moest speels en fris ogen, veel beeld tonen en toegankelijk zijn. Een andere eis: een flexibele homepage die past bij het campagnegericht werken van team Communicatie. Is dat wel haalbaar met SIMsite powered by Drupal? Het team van de gemeente twijfelde erover.

Team communicatie en de collega’s van toerisme van de gemeente bespraken hun wensen voor de nieuwe website met SIM. Webmaster Bianca Peeters – van Elteren: “We werken al met SIM voor de gemeentewebsite en de vorige toeristische site, maar vonden de beschikbare templates te statisch. Als voorbeeld toonden we de website Visit Zuid-Limburg. De speelsheid en vele beeldelementen op die website vinden we mooi. Zoiets biedt SIM niet, maar consultant Marc van Tintelen was ervan overtuigt dat ze een template konden bieden waar onze gewenste vormgeving en de technische mogelijkheden bij elkaar kwamen.”

Citymarketingwebsite SIMsite powered by Drupal

Partner in crime

Samen gingen ze aan de slag. Gemeente Roerdalen heeft gekozen voor citymarketing onder de vlag ‘Klein geluk uit Roerdalen’. De citymarketingwebsite vormt hierin een belangrijke basis. Binnen het geluksconcept zijn specifieke producten ontwikkeld waarbij 26 geluksplekken de rode draad vormen. Dit unieke concept met bijbehorende filosofie moest een duidelijke eigen plek krijgen op de website. Daarnaast moest er plek zijn voor het verdere toeristische, recreatieve aanbod onder de noemer ‘Ontdek Roerdalen’. Bianca: “Het was best een uitdaging om deze twee delen te integreren. Ze zijn even belangrijk en moesten allebei een plek krijgen op de homepage zonder dat het druk werd. Het moest overzichtelijk, speels en rustig blijven. Marc heeft als een echte partner in crime hierin meegedacht en goede voorstellen gedaan voor de structuur, zodat het toch paste in een bestaand template.”

Geslaagd Klein Geluk

Www.Kleingelukuitroerdalen.nl laat zien dat er veel meer mogelijk is met SIMsite powered by Drupal dan we in eerste instantie dachten”, vertelt Bianca enthousiast. “De website nodigt uit om door te klikken. In de enquête die we hebben gehouden onder bewoners en ondernemers en in de mails die mensen ons kunnen sturen via de website, hebben we positieve feedback gekregen. De website wordt geassocieerd met vrolijk, mooi en modern. De vindbaarheid scoort positief. En op het vlak van vorm en inhoud vinden ze het logisch, aantrekkelijk en informatief.”

Wandel- en fietsroutes

Een goede toegankelijkheid is ook essentieel. Dat gaat niet alleen om de standaardbuttons ‘contrast verhogen’, ‘lees voor’ en ‘tekst vergroten’ die er uiteraard in zitten. Bianca: “We hebben nog wel wensen. Bezoekers van de website zien graag kaartjes met fiets- en wandelroutes. De geo-oplossing van SIM werkt daarvoor niet goed. Maar pdf’s willen we niet plaatsen, die voldoen niet aan de toegankelijkheidseisen. We hebben nu via Google Maps in combinatie met knooppunten zelf kaarten gemaakt. Dat is geen optimale oplossing, maar het komt tegemoet aan de wens van de bezoekers.”

Goede kaartoplossing

Als tip voor SIM geeft Bianca graag iets mee over een functionaliteit: “Zorg voor een goede kaartoplossing. Dat is cruciaal en kun je beter voorsorteren op wensen voor dit soort websites. En bekijk wat je op het niveau van development meeneemt, bijvoorbeeld in nieuwe templates. Tenminste als SIM zich ook wil richten op toeristische sites van gemeenten.
Over de dienstverlening, support en service zijn we ontzettend tevreden. Je hebt echt een partner die relevante ervaring meebrengt en dat extra stapje doet om samen een mooi resultaat neer te zetten. Ik geef Marc op een schaal van 10 graag een 11 wat dat betreft”, besluit ze lachend.

Ben je ook op zoek naar een citymarketing website?

Wij vertellen je graag wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.

Neem contact met ons op